Pozycjonowanie stron to proces długotrwały, wymagający ogromnej wiedzy i cierpliwości. Szczególną rolę odgrywa tutaj linkowanie, które przez agencje pozycjonerskie uznawane jest za priorytetowe. W jaki sposób samemu zbudować bazę silnych odnośników? Skąd pozyskiwać linki, kiedy chcemy wypozycjonować swoją stronę lokalnie, np. w Warszawie?
Linkowanie wewnętrzne, a pozycjonowanie witryny
Wiele mówi się o samym tworzeniu tekstów SEO, natomiast dużo rzadziej wspomina się o stosowaniu prawidłowych odnośników wewnętrznych. Są one jednak tak samo ważne co poprawnie napisane treści i pomagają poprawiać widoczność witryny w organicznych wynikach wyszukiwania, również dla stron lokalnych, np. usług świadczonych na terenie Warszawy. Zdarzają się przypadki, w których wystarczy stworzyć lub poprawić istniejące linkowanie wewnętrzne, a witryna znacznie poprawia swoją pozycję w Google.
Linkowanie wewnętrzne:
- Pomaga użytkownikom poruszać się po witrynie,
- Daje wyszukiwarce jasny sygnał, w jakiej tematyce obraca się strona,
- Wspiera pozycjonowanie stron na linkowane słowa kluczowe.
Warto jednak dokładnie prześledzić odnośniki w swojej witrynie i zwrócić uwagę na podstawowe błędy. Mogą do nich należeć:
- Linkowanie na nic nie znaczące frazy, np. zobacz tutaj,
- Stosowanie jednego anchoru, prowadzącego do różnych podstron w witrynie.
Pozyskiwanie odnośników zewnętrznych
Drugim kluczowym czynnikiem w pozycjonowaniu stron lokalnych z Warszawy oraz o zasięgu ogólnopolskim jest pozyskiwanie odnośników zewnętrznych. Jest to proces znacznie trudniejszy od linkowanie wewnętrznego, gdyż nie jest w 100% zależny od właściciela strony. Aby zebrać bazę wartościowych odnośników trzeba poświęcić sporo czasu i wydać duże ilości pieniędzy. Każdy dobry link będzie nas bowiem sporo kosztował.
Najszybciej uzyskamy odnośniki z katalogów stron. Powinny to być witryny popularne i o wysokiej renomie, które zrzeszają wiele przedsiębiorstw, takie jak np. panorama firm. Unikajmy za to miejsc podejrzanych, zawierających linki do stron o wątpliwej jakości, np. tych z zakładami bukmacherskimi czy pornografią. Korzystajmy z płatnych katalogów firmowych, gdyż mamy wtedy pewność, że każdy wpis jest skrupulatnie sprawdzany przez moderatora.
Niestety posiadanie wpisów tylko w katalogach stron nie zapewni witrynie wysokich pozycji w Google. Istotne będą również odnośniki uzyskane w inny sposób, np. na forach branżowych, w formie artykułów sponsorowanych czy wpisów gościnnych. Tutaj liczy się powiązanie tematyczne witryny oraz jej jakość, mierzona przy użyciu specjalistycznych wskaźników, np. wskaźnika page rank. Pamiętajmy, że pozycjonując stronę w Warszawie, musimy szukać witryn o zasięgu regionalnych. Takie podejście sprawi, że strona znacznie szybciej poprawi swoją pozycję w wynikach wyszukiwania.
Za wpisy gościnne oraz artykuły sponsorowane trzeba będzie sporo zapłacić. Ceny publikacji wpisów wahają się od kilkudziesięciu do nawet kilku tysięcy złotych – w zależności od renomy witryny. Możemy takie strony wyszukiwać samemu lub też posłużyć się specjalistycznymi systemami, w których przy pomocy jednego kliknięcia będzie można zamówić cały artykuł wraz z możliwością analizy potencjału danej strony. Dzięki temu pozycjonowanie stanie się łatwiejsze, a efekty szybsze i skuteczniejsze niż w przypadku szukania witryn na własną rękę.
O czym warto pamiętać w linkowaniu zewnętrznym?
Istotny w linkowaniu jest nie tylko dobór odpowiednich stron, ale również sposób budowania odnośników. Linki muszą być urozmaicone, tak aby wyglądały jak najbardziej naturalnie. Google mierzy strony jakością linków oraz ich zróżnicowaniem. Dlatego ważne jest, aby nie linkować kilka razy z tego samego miejsca.
Dbajmy również o anchory. Powinny być one w formie pełnego adresu url, nazwy marki, a także klasycznych słów kluczowych. Różnicujmy anchory na tyle, na ile to możliwe. Umieszczajmy je naturalnie w tekstach o podobnej tematyce. Nie ukrywajmy linków, np. korzystając z białej czcionki na białym tle. W ten sposób tylko narażamy stronę na otrzymanie kary od Google i utratę pozycji w wynikach wyszukiwania, a nawet całkowite wyrzucenie z indeksu Google.
Linkowanie zewnętrzne z pomocą agencji
Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy na temat linkowania w pozycjonowaniu albo nie chcesz marnować czasu na działania w swojej witrynie, powierz to działanie agencji. Profesjonaliści zapewnią Ci określone wyniki w określonym przedziale czasu, a Ty będziesz tylko obserwował wyniki. Pamiętaj jednak, że ciąży na Tobie wybór odpowiedniej agencji. Dokonując złego wyboru narażasz się na wysokie koszty oraz brak wyników.
Dobra agencja to taka, której udało się już pomóc jakimś firmom. A także taka, której strona zajmuje pierwsze miejsca w organicznych wynikach wyszukiwania na wybrane frazy. Ważne jest to, abyś dokładnie zapoznał się z umową oraz osobami, z którymi będziesz współpracował. Zanim podpiszesz niezbędne dokumenty, poczytaj opinie o agencji w internecie i na ich profilu w mediach społecznościowych. Wybór agencji to często wybór na lata, poszukaj więc profesjonalistów.