Żegluga morska to najtańsze źródło transportu w przypadku połączeń długodystansowych. Zaledwie w tym jednym zdaniu pojawiają się aż dwie (i to w dodatku największe) zalety. Mówimy tutaj o niskiej cenie, a jednocześnie możliwości przewozu produktów na duże odległości. Dodatkowo ograniczenia w związku z samymi towarami są sprowadzone do minimum. Przewożone mogą być nawet wielkogabarytowe maszyny. Występuje więc duża różnorodność, a całość jest bardzo skuteczna. Oczywiście nie jest to pozbawione wad. Po pierwsze powinniśmy zwrócić uwagę na długi czas wykonania jednej trasy. Po drugie występuje konieczność wykorzystywania dużej ilości ciężkiego sprzętu. Po trzecie pojawia się duże obciążenie poszczególnych portów. Po czwarte pojawia się pewien problem w zależności od warunków pogodowych. Wszystko nie byłoby jednak tak skuteczne, gdyby nie kontenery. To one zrewolucjonizowały ten sposób przewozu towarów. Jednocześnie to właśnie one będą najważniejszym tematem, który będzie tutaj opisany. Dokładnie mówiąc, skupimy się przede wszystkim na ich wymiarach. Dowiemy się więc czym jest kontener 40 stopowy, ale także znacznie więcej. Stalowe prostopadłościenne pojemniki są tak ważne dla całej gospodarki, że warto rozważać każdy jej aspekt. Jakie wymiary mają kontenery morskie?
Czym różnią się od siebie kontenery w kwestii wymiarów?
Przede wszystkim powinniśmy wiedzieć, że nie każdy kontener jest taki sam. Występują pomiędzy nimi różnice i czasami są one dość znaczące. Nie zmienia to jednak faktu, że każdy z pojedynczych pojemników musi spełniać rygorystyczne normy wytrzymałościowe. W każdym przypadku przeprowadza się więc specjalne testy dotyczące choćby szczelności czy odporności na działanie pewnego ciśnienia. Czym różnią się od siebie poszczególne kontenery? Bywają one znaczące, natomiast pewne kwestie są znormalizowane. Możemy jednak wskazać takie różnice jak choćby wymiary wewnętrzne, ładowność czy też wielkością otworów w drzwiach. Oprócz tego występują różne rodzaje, co również jest ciekawym tematem.
Najważniejsze informacje na temat wymiarów uniwersalnych kontenerów morskich
Producent kontenerów magazynowych musi zadbać o zapewnieniu odpowiednich wymiarów i od razu warto zwrócić uwagę na konkretną kwestię. W tym przypadku najważniejsze są wielkości, które występują wewnątrz pojemnika i to właśnie je będziemy analizować. To przecież one determinują to, ile towarów zmieści się w środku. Przykładowo kontener 20 stopowy jest reprezentowany przez 5900 mm długości, 2340 mm szerokości oraz 2380 mm wysokości. Ostatecznie prowadzi to do uzyskania około 33 m3 pojemności, która w rzeczywistości jest dla nas najbardziej wymowna. Oczywiście mogą występować różnice w zależności od konkretnego producenta. Występują pewne przedziały, które określają pewne wymiary w sposób dokładny. Jest to informacja dla producentów, których towary muszą spełniać te warunki. W przypadku kontenerów 40 stopowych pojemność jest około dwukrotnie większa i wynosi 67 m3. W praktyce oznacza to długość 12045 mm, szerokość 2310 mm oraz wysokość 2380 mm. Druga i trzecia wartość jest więc przybliżona do wcześniej analizowanego kontenera. Najważniejszą różnicą jest jednak około dwukrotna długość i to właśnie ona powoduje ostateczne znaczące rozbieżności w kwestii pojemności. Właśnie dwa wymienione typy reprezentują najpopularniejsze wymiary w żegludze morskiej.
Inne kontenery niż uniwersalne
Kontenery uniwersalne są bardzo powszechnie stosowanie, ale nie oznacza to, że cały transport odbywa się przy ich wykorzystaniu. Kontenery High Cube nie różnią się znacząco od uniwersalnych. W dwóch kierunkach wielkości są identyczne, ale występuje większa wysokość. To właśnie ona odróżnia ten rodzaj kontenerów. Stosuje się je przede wszystkim do wyższych towarów. Kontenery Reefer są stosowane w przypadku zapewnienia konkretnych warunków temperaturowych. Zrozumiemy to najdokładniej, jeśli zostanie przedstawiony przykład. Są one wykorzystywane w przypadku transportu artykułów spożywczych, które mogłyby się zepsuć w zbyt dużej temperaturze. Flat Rack to z kolei typ, który idealnie nadaje się do ciężkich produktów. Wynika to z zastosowania bardziej stabilnej podłogi oraz dodatkowych uchwytów. Open Top to z kolei kontenery, które są przeznaczone do ładowania towarów od góry. Pellet Wide jest reprezentowany przez zwiększoną szerokość.
Wymiary innych kontenerów niż uniwersalne
Jakie wymiary posiadają wcześniej wymienione kontenery? 40′ High Cube ma taką samą długość oraz szerokość jak 40′. Jak wcześniej wspomnieliśmy, różnica dotyczy wysokości i zazwyczaj jest ona o około 300 mm większa. Reefer jest trochę mniejszy od uniwersalnego. Wynika to z zastosowania dodatkowych elementów, aby utrzymać odpowiednią temperaturę. Pellet Wide różni się szerokością i zazwyczaj jest ona większa o około 200-300 mm. Flat Rack to z kolei przede wszystkim wzmocniona konstrukcja do transportu cięższych towarów. W rezultacie wewnętrzne wymiary, które są dostępne dla produktów, są znacznie mniejsze. Największa rozbieżność występuje w przypadku wysokości i wynosi ona kilkaset (np. 400) mm.