Posted on

Blog dla miłośników książek – zewsząd słyszymy, że czytelnictwo w Polsce powoli umiera. Mimo to są ludzie, którzy uwielbiają czytać i dzielić się swoimi przemyśleniami na temat książek. Fora internetowe zapełniają się aktywnymi wpisami, a popularność blogów literackich rośnie. Jak stworzyć blog dla miłośników książek, który będzie mile widziany przez czytelników?

Kto może być autorem na blogu dla miłośników książek?

Dziś każdy może założyć i prowadzić bloga. Wystarczy dobry pomysł, trochę wolnego czasu i dużo chęci, a pierwsze treści pojawią się na nim nawet w ciągu kilku godzin. Można jednak zaobserwować, że coraz częściej blogi prowadzone są przez ekspertów w określonych dziedzinach. Jeśli chodzi o literaturę, są to absolwenci polonistyki i polonistyki, doświadczeni pisarze, redaktorzy i bibliotekarze. Czasami nauczyciele i rodzice również zakładają tego typu blogi, zwłaszcza o książkach edukacyjnych. Nie oznacza to, że miłośnicy literatury, tacy jak wykształceni ekonomiści czy malarze, nie mogą prowadzić własnych blogów. Liczy się tu intuicja, umiejętność posługiwania się słowem, umiejętność doboru odpowiednich książek, które zainteresują czytelnika. Edukacja zawodowa pozwala spojrzeć szerzej na dany projekt i dostarczyć czytelnikom informacji, których inaczej by nie poznali. Jednak obszerna wiedza może być również przeszkodą w stworzeniu wartościowego bloga. Możemy za bardzo koncentrować się na kwestiach technicznych, a za bardzo na tym, co jest wartościowe dla naszych czytelników.

Prowadzenie bloga literackiego – od czego zacząć?

Blog dla miłośników książek
Blog dla miłośników książek

Jak większość czytelników z pewnością zauważyła, najczęściej czytane blogi literackie  literackigps.pl zawierają książki wszelkiego rodzaju. Autorzy nie ograniczają się do jednego gatunku czy gatunku, zamiast tego starają się zachęcić nas do głębszej eksploracji świata literatury. Warto wziąć to pod uwagę przy zakładaniu własnego bloga. Tak, możemy komentować tylko kryminały lub powieści obyczajowe, ale to znacznie zawęziłoby krąg czytelników. Z drugiej strony skupmy się na tematach, w których mamy pewne doświadczenie i które po prostu kochamy. Trudno jest recenzować powieść science fiction, jeśli nie wiesz zbyt wiele o gatunku. Prowadząc bloga literackiego, ważne jest trzymanie się określonej koncepcji. Recenzując książki, starajmy się spojrzeć na nie obiektywnie. Komentarze mogą zawierać subiektywne oceny, ale opinie nie powinny się na nich opierać. Skupmy się na zagadnieniach interesujących z punktu widzenia czytelnika i zachęcających do dyskusji. Na początku najważniejszym zadaniem jest wypracowanie spójnej koncepcji, z której będziemy tworzyć dalsze treści.

 

Nowości, czyli co lubią czytelnicy?

Pomyślmy o tym, kto właściwie czyta blogi książkowe? Cóż, to ich ukochani z niecierpliwością czekają na kolejne wydawnictwo. Ważne jest, aby dać im to, czego oczekują, czyli recenzje książek, które w ostatnim czasie trafiły na półki sklepowe. Czasami możemy je kupić w przedsprzedaży – warto szybko zapoznać się z przedmiotem i wyrobić sobie o nim opinię. Mimo to obowiązuje tu zasada – nie można psuć zabawy, więc nie można zdradzać szczegółów fabuły ani zakończenia. Możemy jedynie nakreślić, czy książka jest wartościowa i czy naprawdę powinna być przeczytana. Nowości możemy też pogrupować w osobne posty – np. pod koniec września możemy napisać treści, które ukażą się w październiku. To cenna informacja dla każdego, kto planuje zakup nieco większej księgarni.

Artykuły sponsorowane – tak czy nie?

Artykuły sponsorowane, czyli artykuły pisane na zlecenie konkretnej firmy, pojawiają się na prawie wszystkich blogach. Blogi literackie są tu (jeszcze) wyjątkiem. Autorzy coraz chętniej współpracują z wydawcami lub autorami, których książki będą recenzować. To dobry interes dla obu stron. Autor bloga dostaje książkę za darmo, a czasami pensję. Z drugiej strony pisarz czy wydawnictwo otwiera drzwi do skutecznej promocji dzieła. Pojawia się jednak pytanie, czy warto publikować post sponsorowany na swoim blogu? Generalnie przeciwwskazań nie ma, ale ważne jest, aby nie było ich za dużo. Nie pozwalamy na rozpowszechnianie tego typu treści na naszym blogu. W oczach czytelników stajemy się nierzetelnymi recenzentami, bo najczęściej wybieramy książki ogólnodostępne. Oczywiście nie każdy artykuł musi być sponsorowany. Wielu autorów ukrywa fakt współpracy, publikując po prostu komentarze. Jednak czytelnicy szybko zauważają, czy książka jest naprawdę tym, za co się podaje. W przeciwnym razie nasz blog może stracić zainteresowanie. Pamiętajmy, że miłośnicy literatury nie przywiązują zbytniej wagi do kwestii zarobkowych – dla nich liczą się przede wszystkim słowa i zapał, a nie pieniądze.

Literacki GPS – blog literacki
ul. Giuseppe Garibaldiego 4/203
04-078 Warszawa
604 810 444
www.literackigps.pl